woensdag 10 augustus 2011

Bijna weg..

Tja, daar zit je dan. Vrijdag zit ik in een vliegtuig op weg naar Amerika. Aan de ene kant weet je het hele jaar van tevoren donders goed dat je op een bepaald moment weggaat, maar je verwacht niet dat het moment zo snel komt. Nu besef ik pas echt dat ik Nederland serieus ga missen als land, hoeveel ik de afgelopen ook heb lopen zeiken over wat er nu weer mis was, of het nou te maken had met de politiek of iets anders. Eigenlijk zijn wij in Nederland ontzettend verwend: ons zorgstelsel is een van de betere in de wereld, het openbaar vervoer is (meestal) goed geregeld, alles werkt (behalve als er een sneeuwkristalletje op de rails ligt) en onze opleidingen worden voor een groot deel door de overheid betaald. Het land waar ik naartoe ga heeft een zowat Middeleeuws zorgstelsel, er zijn miljoenen Amerikanen die onverzekerd zijn en als de dood zijn voor als ze ooit iets krijgen waardoor ze tienduizenden dollars moeten dokken voor misschien wel een hele simpele operatie. Openbaar vervoer is er wel, maar ze zijn wat betreft bussen en treinen niet altijd sterren in aansluitingen. Naar de universiteit gaan in Amerika gaat niet 1-2-3, het is eigenlijk een soort markt waarbij je maar moet kijken of je de opleiding die je graag wil überhaupt wel kunt  betalen, omdat een "goedkope opleiding" minstens $20.000 kost, zonder dat je voor eten, studieboeken en een kamer hebt gezorgd. Wij komen na een 4-jarige of 5-jarige studie misschien op €10.000 uit met studieboeken en andere dingen erbij, maar daar komen we waarschijnlijk geeneens bij in de buurt. 


Maar goed, genoeg gezever over verschillen tussen Amerika en Nederland! Ik hoop vooral tijdens dit jaar veel nieuwe mensen te leren kennen en vooral zelf veel meer op eigen houtje te kunnen doen als ik weer terug ben. Ik wil niet iedere dag pa en ma hoeven opbellen om te vragen om me te helpen met de kleinste en simpelste dingen. En ook wil ik natuurlijk veel van Amerika zien, liefst east coast en west coast, maar ik moet nog zien of ik dat al binnen de vakanties die ik heb voor elkaar kan krijgen. In principe heb ik na afloop van mijn studiejaar volgens mijn visum 60 dagen om "mijn boeltje te pakken", dus misschien gebruik ik wat van die tijd om zelf een trip te maken dan. Ik ga proberen om 1 keer in de 2 weken iets te posten, maar dat kan ook 1 keer per maand worden, omdat er zo'n zieke workload is daar.. 


Oeh, heeeel belangrijk natuurlijk: waar ga ik nou precies heen? Ik ga naar Lawrence University in Appleton, Wisconsin (www.lawrence.edu) , zowat de zuivelstaat van Amerika. Dus eigenlijk ga ik van het ene zuivelland naar het andere :p Appleton heeft iets van 75.000 inwoners en ligt 3,5 uur bij Chicago vandaan, dus ver van een belangrijke stad zit ik gelukkig niet. Beroemde inwoners zijn o.a. Harry Houdini (een of ander slangenmens, heeft een heel eigen museum) en Joseph McCarthy (Republikeinse senator die dacht dat de Amerikaanse regering vol zat met communisten en gestoorde trials hield tegen mensen die totaal onschuldig waren). Ook is Wisconsin "the birth state of the Republican Party", ik hoop niet dat ik een of andere Republikeinse enclave terecht kom, maar dat er wat liberalere mensen zitten, want anders krijg ik de hele dag misschien wel rare vragen over het abortus- en euthanasiebeleid in Nederland ofzo... 


Nou hotemetotes, I'll keep you guys up do date! 


Liefs, 


Hannah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten