donderdag 27 oktober 2011

Midterms: check!

Hi lieverds,

Even weer een kort berichtje in alle drukte die Lawrence University heet.

Ik heb net al mijn midterm exams achter de rug en tot nu toe zijn ze allemaal wel goed gegaan. Van Freshman Studies weet ik dat het heel goed is gegaan, ik had namelijk 46 van de 50 punten, een dikke A dus!! Ik had het echt totaal niet verwacht, want je moest een heel comparative essay schrijven en ook nog eens iets van 8 citaten uit de boeken die je gelezen had benoemen en analyseren. En dat was niet 1-2-3 makkelijk, je moest echt helemaal argumenteren waarom jouw analyse de juiste was.. best pittig dus. En ik kreeg gelukkig 20 minuten extra omdat Engels niet mijn eerste taal was! Heeft wel geholpen denk ik. De derde paper die ik voor dit vak moest inleveren was een soort herkansing maar ook weer niet, want het cijfer voor die paper verving niet het eerste cijfer. Anyways, voor de tweede paper had ik een C+, wel goed dus, maar voor de derde had ik 88 uit 100, wat betekent dat ik een dikke B+ heb! Ik had het echt totaal niet verwacht, vooral omdat ik het weekend waarin ik de paper moest inleveren best wel afgeleid was door andere dingen, maar misschien heeft dat ook wel weer geholpen.

Bij Spaans heb ik een toets gehad over twee hoofdstukken met voornamelijk de meeste regelmatige werkwoorden en een paar onregelmatige. Redelijk simpel dus. Had voor de toets 97 uit 100, netjes dus. Ik hoop echt dat ik tegen de kerst een aardig gesprekje kan voeren! De klas wordt steeds een beetje gezelliger en mijn klasgenoten zijn wat minder huiverig dus dat is wel fijn.

Voor Introduction to American Society I en English For Academic Purposes I hoefde ik geen midterm exams af te leggen, voor de laatste moest ik wel een portfolio aanleggen. En ik dacht dat ik na Schouten wel af was van alle stomme portfolio's, nee dus haha! Maar het helpt wel heel erg, we bespreken altijd alle lezingen/lectures nog een keertje na en ik heb nu in feite twee professoren die mijn schrijfwerk nakijken, wat natuurlijk heel erg fijn is. Voor de rest houdt ik een soort logboek bij van hoe ik meedoe in discussies in de lessen, verbeterpunten, punten die goed zijn gegaan, enzovoort. Heel nuttig dus!

Voor Introduction to American Society zijn we op een field trip geweest naar een van de high schools hier in Appleton. De stad heeft 3 high schools, West, East en North, waarvan West de oudste is. Mogen jullie raden wanneer die school opgericht is: 1938. Geloof je dat nou? Lawrence was er gewoon eerder dan de allereerste high school! Maar in ieder geval, het was heel interessant en het heeft me de Nederlandse middelbare heel erg doen waarderen haha. Laatstejaars in Amerika hebben zowat het hele jaar hetzelfde rooster met dezelfde vakken; ze hebben wel semesters, maar er verandert hooguit misschien een enkel vak. Wat wel goed is is dat ze hier helpen bij de lessen in het laatste lesuur van de dag. Mijn host, Zoe, sportte vooral heel veel: cross country in de herfst (volgens mij een soort veldlopen), basketbal in de winter en softbal in de lente! Echt ongelooflijke duizendpoten zijn het daar. Een ander meisje zat in de Student Government en hielp veel met dingen in en rond de school. De lessen waren wel een beetje hetzelfde zoals in Nederland, alleen hadden juist de leerlingen heel veel inbreng in plaats van de leraar. Bij een literature class moesten leerlingen bijvoorbeeld zelf beargumenteren waarom hun antwoord het beste was, en de lerares zei pas op het eind of het het goede antwoord was of niet.

Afgelopen weekend was het Reading Period, wat in principe gewoon betekent dat alle studenten vrij hebben (of nog moeten leren voor als ze nog midterms hebben) en dat de professoren al ons werk nakijken. De meeste mensen gaan dan naar huis (voor de geluksvogels dan, mensen uit de oostkust en westkust bleven gewoon op de campus). Zelf ben ik met een handjevol mensen van Lawrence International, de Russian Club en de Jazz Guitar Group naar Bjorklunden geweest, een soort extra stukje campus op 2 uur rijden van Appleton vandaan. Het terrein was van een stel met kinderen dat daar iedere zomer heenging, maar in de jaren 70 hebben ze het aan Lawrence gedoneerd, waardoor wij lekker daar kunnen uitrusten en heeeel lekker kunnen eten. Ik heb er echt gegeten en winterslaap gehouden als een malle, dus ik ben weer helemaal opgeladen. Het eten is weer even wat anders dan in het cafetaria hier. Het eten bij ons is heel vers en goed, begrijp me niet verkeerd, maar ze hebben hier blijkbaar nooit van het woord 'variatie' gehoord. Dus binnen 2 weken heb je wel zowat het hele arsenaal gehad. De chef op Bjorklunden was geweldig (alle kamers moesten om de beurt corvee doen voor het ontbijt, de lunch en het avondeten), een echte Bostonian met een zwaar Bostonian accent. Hilarisch! We zijn daar maar 3 daagjes geweest, dus afgelopen zondag moesten we helaas alweer terug. Gelukkig ga ik in de winter nog een keer met de College Democrats, dus het is niet de eerste en de laatste keer dat ik naar Bjorklunden mag!

Met roeien gaat het ook heel goed, ik ga dit weekend mijn allereerste roeiwedstrijd meemaken in Indianapolis, Indiana, in de acht! Gelukkig gaan er wel een paar vriendinnen van me ook mee, dan zit ik niet heel erg alleen of met hele onbekende mensen. Maandag heb ik in een 4 geroeid, wat heeeeel vet was. Op gegeven moment was iedereen helemaal synchroon met elkaar, en dat voelt echt heel apart! Het begint wel erg koud te worden, dus na het weekend van de roeiwedstrijd, of regatta zoals ze het hier noemen, is de roeitraining vooral indoor op de roeimachines. De roeimachines zijn ook heel leuk, maar ik zit persoonlijk toch het liefst lekker op het water met de wind en de natuur om me heen, die hier echt prachtig is. Gisteren heb ik een roeitraining gehad in de acht, en het was de eerste keer dat het echt goed ging, want daarvoor was het allemaal heel onregelmatig. Volgens mij roeiden we toen ook in de wedstrijd-opstelling, wat dan natuurlijk helemaal mooi is. Vandaag gaan we de boten op de trailers laden en een Spandex Mall Run doen, wat basically inhoudt dat we elasthaanbroeken moeten kopen, omdat dat veel chiller roeien is. En het houdt je ook nog eens een stuk warmer dan dat luchtige katoen.

Ik ben dinsdagavond naar een hele indrukwekkende presentatie geweest van Kevin Hines. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar deze man heeft zijn eigen zelfmoordpoging overleefd; hij sprong van de Golden Gate Bridge in San Francisco maar is gered door oplettende voorbijgangers. Het was echt heel erg interessant om zijn verhaal te horen en hoe mensen die denken aan zelfmoord over het algemeen die gevoelens krijgen en hoe je met die mensen moet omgaan. Ik dacht zelf altijd dat mensen heel bewust voor zelfmoord kozen en niet nadachten over de gevolgen daarvan, maar het blijkt dat mensen die zelfmoordgedachten hebben echt geen andere optie zien dan zelfmoord plegen. Ontzettend naar natuurlijk. Maar in ieder geval, Hines is een internationale gastspreker en hij promoot wat hij zelf noemt "The Art of Living Mentally Well", wat inhoudt dat mensen moeten zorgen dat ze niet alleen hun lichaam gezond houden, maar ook hun geest. Na de presentatie waren ik en een vriendin die mee was even heel erg down, vooral omdat ik zelf ook iemand verloren heb aan zelfmoord (geen bewuste, eerder door iets verschrikkelijks dat The Choking Game heet), zij het niet mijn directe familie maar een kind van vrienden die wij praktisch tot onze familie rekenen. Voortaan zal ik mensen die zich niet goed voelen of eruit zien alsof ze zich niet helemaal lekker voelen echt vragen hoe het met ze gaat, ookal zijn het volslagen vreemdelingen.

That's all for now, love and miss you all loads, see you soon!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten